Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

torsdag 8. oktober 2015

Innlevering i iTunes U

Slik ser iTunes U mappen i tema Budsjett ut for mine elever pr dags dato

Jeg har tidligere skrevet om bruk av iTunes U: http://ipadthem.blogspot.no/2013/01/bruk-av-itunesu.html I høst ble det nye muligheter i iTunes U. Blant annet ble det mulig å ha innleveringer i iTunes U, integrert karakterkort og private diskusjoner. Disse endringene kom rett før skolestart. Ved Gjennestad vgs har vi frem til nå (etter overgang til iPad) benyttet Showbie til innleveringer. Dette fungerer meget godt i forhold til for eksempel LMS (fronter for vår del). I tillegg har vi benyttet iTunes U til alt annet materiell enn skolebøker (oppgaver, linker, presentasjoner, apper, løsningsforslag på film osv).

Dette skoleåret tester jeg ut bruk av innleveringsmuligheten i iTunes U med vg2 salg, service og sikkerhet. Dette ser lovende ut. Elevene kan levere i ulike format. I tillegg kan jeg rette rett i dokumentet som leveres (om det er PDF), jeg kan også skrive kommentarer som elevene kan kommentere. I forhold til Showbie har jeg ikke mulighet til å lese inn lydfil, men i sum ser jeg det som stor fordel å ha alt av tilleggsmateriell for eksempel i faget økonomi i en iTunes U mappe, også innleveringer. Selve rettingen i økonomi foregår i iTunes U (økonomi), kommentar og fremovermelding og vurdering (karakter) legges i fronter.

Her er noen bilder fra den nye funksjonen i iTunes U:
Her legges til ny oppgave, nærmest likt som tidligere

Her kan vi aktivere både karakter og innlevering.
Foreløpig benytter jeg bare innlevering (karakter gir jeg i fronter)

Her kan vi legge til materiell (bilde av iPad skjerm)
Når jeg ser på siden til Apple om iTunes U http://www.apple.com/no/education/ipad/itunes-u/ angrer jeg på at jeg ikke har gitt karakterer i iTunes U, det virker som en ryddig oversikt i faget. (Bedre enn i fronter.) Dette må jeg teste ut i klassen.

Ved vår skole er det nå kursing i iTunes U, og flere lærere kommer nok til å teste ut innleveringsmulighetene inneværende skoleår. Neste år dropper vi kanskje Showbie? Både elever og lærere er glad i Showbie som stadig blir bedre (og dyrere)! Det at vi får samlet alt av tilleggsmateriell, oppgaver og innleveringer i iTunes U er en fordel for både elever og lærere. iTunes U er skreddersydd til iPad. I tillegg er det ingen avgifter forbundet med iTunes U.

Vi har hatt noe feil hos to elever for få til innlevering etter oppdatering av iOS. Den ene eleven måtte slette sin iTunes U app og laste den inn på nytt, den andre eleven hadde ikke oppdatert sin iPad. Satser på at det løser seg. Regner med at elevene setter pris på å ha alt på et sted når de skal repetere til prøveeksamen og eksamen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar