Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

søndag 26. oktober 2014

Når lærer styrer iPaden til elevene - nearpod.com

Jeg har tidligere skrevet om nearpod.com. Denne appen benyttet jeg mye våren 2013. Deretter har det blitt mer socrative, kahoot og fronter tester. Idag har jeg sjekket ut hva som har skjedd med nearpod i det senere. Det er nå gjort endel endringer, de har  nå en gratis versjon og en gull versjon. Jeg tester kun ut gratisversjon, men får lov å prøve noen av de betalte tjenestene. Nytt nå er at jeg blant annet kan legge ut henvisning til webside.

Til torsdag skal jeg ha tema om risikoanalyse i sikkerhet, og idag har jeg laget et opplegg i nearpod.com for vg2 salg, service og sikkerhet i tema risikoanalyser med høy bruk av www.ndla.no. (Sidene til www.ndla.no har blitt gode, og jeg har stor glede av de i skolehverdagen!)

Hvorfor nearpod? Denne appen skiller seg ut med at jeg kan styre hvor elevene er. Jeg velger når vi går til neste side/lysbilde. I tillegg kan vi ta steg for steg sammen, større interaktivitet enn foreksempel keynote og powerpoint med introduksjon til nytt tema. Nå kan vi ta et nytt tema (et lystbilde), og en liten test etterpå. Fikk elevene dette med seg? Stor grad av aktivitet ved gjennomgang av nytt stoff.

Det er tegneverktøy på nearpod. Det har jeg benyttet ved flere anledninger her i denne nearpoden.  Gleder meg til å teste ut denne. Jeg kan se hvordan elevene jobber underveis med quiz og tegning, usikker på om dette skal vises på storskjerm. (Her blir det elevmedvirkning, hva ønsker elevene?) I denne nearpoden jeg har laget, ligger det nå 20 lysbilder. Etterhvert som jeg klikker meg frem i presentasjonen, har elevene det samme på sine iPader. De aktiviseres gjennom quiz, tegning, link til websider og jeg har også lagt inn en større oppgave her fra www.ndla.no.

Denne skadepyramiden vises på et lysbilde, vi prater
om denne!


Lysbilde etter skadepyramiden er at elevene tegner denne.



Vi terper på sannsynlig 




Her øver vi på begreper på nettsiden til www.ndla.no

Etter øvelse på begreper, kommer en quiz på 9 spørsmål om begrepene.
Bør vi bruke lenger tid på disse  begrepene?



Etter lysbilde om handlingsplan, tar vi et sjekkpunkt,
Hva bør være med i handlingsplan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar