Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

tirsdag 16. september 2014

3 år med blogg #smartlæring?

Bruk av iPad i timen, her samarbeid på en quiz

Det er nå 3 år siden jeg begynte denne bloggen, og nå ble jeg utfordret på kurset Smartlæring (MOOC) å skrive om hvorfor. Da vi startet opp med iPad på vår skole skilte vi oss ut, fordi dette ikke var et prosjekt på en klasse eller to. Alle, både elever og lærere, skulle ha iPad som hovedverktøy. Vi ble pilotskole og fikk god oppfølging fra Apple. Før oppstart var vi oppmerksomme på mange utfordringer som bl.a. LMS (fronter), utskrift mm. Vi fikk iPad like før sommerferien, og etter ferien skulle vi sammen med elevene benytte dette verktøyet i timen.

I september 2011 hadde vi besøk av Jan Gamre og Daryl Hawes fra Apple Education. Disse utfordret oss til å blogge om hva vi driver med. Før besøket var bloggen til Jan Gamre en av flere inspirasjonskilder i min nye iPadhverdag (http://jangamre.wordpress.com/)

Skulle jeg blogge? Jeg som nærmest var grønn med iPad? Hvordan? Hvilken bloggmal skulle velges? Tør jeg dette? Det fantes få norske blogger i 2011 om bruk av iPad i timen. Inspirasjon ble utenlandske blogger, og mange filmsnutter på youtube om muligheter i dette nye verktøyet. Jeg startet opp med blogg, og tenkte i første omgang at dette kan være læring for meg selv, at jeg bevisstgjør mine egne steg i bruk av nytt verktøy. Skolen vår har en egen ipadblogg, og det ble koblet en link til min blogg på den siden. Dette har vært hovedtrafikkilden til min blogg. I senere tid har jeg delt nye innlegg på bloggen både på twitter, facebook og delogbruk. 

I begynnelsen var dette noe skummelt. Ikke var jeg spesialist på hverken læring eller IKT. Jeg ønsket (og ønsker fortsatt) og lage en informativ blogg om mine første møter med ulike verktøy som jeg tester ut i timen. Kanskje dette kan være til hjelp for andre?

Jeg jobber på en liten skole, og det å få inspirasjon av lærere som er flinke til å dele på facebook, blogger og twitter oppleves som et gode/vitaminnsprøyting i lærerhverdagen. Med denne bloggen er jeg ikke lenger bare konsument, men også deltaker. 

Bloggingen har utvidet mitt lærernettverk. Jeg har fått mange tips og innspill som jeg har glede av i lærerhverdagen.





2 kommentarer:

  1. Hei. Jeg tror jeg har en del føre dette elever som går/ har gått hos dere og dette med iPad lokket veldig. Jeg synes også at det er fint å bruke bloggen for refleksjon til nye ting som jeg prøver. Det må jeg ta opp igjen!

    SvarSlett
  2. Lykke til med blogging og refleksjon!

    SvarSlett