Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med variasjon og aktivitet

fredag 4. april 2014

Opptak av iPaden via AirServer!

Jeg har laget løsningsforslag til elever i Numbers. Dette har jeg tidligere gjort på en Mac med Quicktime Player. Det er ikke mulig å filme for eksempel Numbers direkte på iPaden. Dette går fortsatt ikke, men jeg har kjøpt lissens på AirServer som gjør at jeg kan filme iPaden via min Mac.

Det jeg trengte for å komme igang:

  • AirServer, kjøpte lissens her http://www.airserver.com/  (Jeg betalte ca 75 kr for en lissens)
  • Mac (tror det går med PC også, men jeg har Mac)
  • WiFI


Utgangspunktet er ganske likt oppkobling via AppleTV




Jeg fikk deretter iPaden på min Mac. På Macen kan jeg velge om jeg vil iPaden skal ha deler eller hele skjermen. Automatisk kommer det opp en liten meny på Macen. Her kan jeg starte opptak, og velge om jeg vil bruke mikrofon eller ei. Selve opptaket gjøres på Macen, men "arbeidet" gjøres på iPaden.

Idag har jeg laget min første lille film via AirServer. Jeg benyttet en keynote jeg har laget til elevene angående en tur til Sør-England nå i mai. I tillegg testet jeg ut det å skrive direkte inn i Keynoten (artig nyhet).



Når filmopptaket var ferdig, måtte opptaket sluttes på Macen. Først måtte jeg lagre film, og deretter fikk jeg spørsmål om å dele filmen. Mange muligheter, jeg brukte vimeo til å dele denne filmen også. Min første lille film kan du se her:


Bruk av AirServer from Borghild Them on Vimeo.


Første inntrykk er at dette er spennende. Jeg ser at det kan være lurt med ekstra mikrofon. Jeg jobbet nå med mikrofon på Mac og hadde opptak på iPad, ble noe anstrengt! Det var noe uvant med å starte opptak på Mac og gjøre arbeidet på iPad, men det skal jeg klare å venne meg til!

Jeg kommer nok til å benytte AirServer til videre opptak/filmer/løsningsforslag til elevene når det er viktig å vise hvordan vi jobber med iPad.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar