Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

søndag 18. august 2013

Skolestart høsten 2013

Da er det skolestart! Imorgen kommer elevene. Jeg skal være kontaktlærer for vg2 salg, service og sikkerhet som vi kaller klasse 2S. 21 elever kommer imorgen. De aller fleste gikk vg1 service og samferdsel, men det er også noen nye elever. Spennende!

Vi starter kl 0900 imorgen, og kontaktlærer har ansvar for full dag, det vil si til kl 15.30 imorgen. Litt utfordring med så lang første skoledag alene med elevene. Jeg har nå laget et "intervjuskjema" til elevene hvor de sitter 2 og 2 og intvervjuer hverandre. De får dette på papir. Deretter presenterer de hverandre, og vi jobber med å lære navn. Deretter skal vi snakke om mål. Første skoledag er en god dag å sette seg mål for skoleåret.



Jeg har vært på Galdhøpiggen i sommer. Idag har jeg laget en keynote til elevene om å nå mål. Jeg bruker Galdhøpiggen som eksempel. Vi hadde ikke det fineste været, det var "slush" føre på isbreen, vi kunne ikke se toppen i tåkehavet, det blåste ubehagelig mye. Mange grunner til å ikke følge målet, nå toppen. Dette skal vi overføre til skole, hva med å komme opp om morgen? Hva med å bestemme seg for å møte på skolen hver dag? Hvordan sette personlige mål osv. Alle skal lage personlige lapper på mål som legges i konvolutt imorgen. Denne skal de få igjen på slutten av skoleåret.

Når jeg lagde denne keynoten idag var iPaden første valg for utforming. Så sant vi har bilder på iPaden (overført via iTunes) går det raskere å lage keynote på iPad enn Mac. En stund siden sist jeg laget keynote, godt å se hvor kjapt og ok resultatet blir.

Etter lunsj skal vi motta skolebøker. Noen av fagbøkene har vi i pdf, engelskboken er digital og andre bøker er fortsatt "analoge". Elevene får også levert ut diverse koder for å logge på nett, LMS (fronter hos oss) osv. De nye elevene får sine iPader på tirsdag.

For å komme igang har jeg også laget en "skolestart" quiz til elevene med 15 spørsmål med multiple choice. Jeg har benyttet socrative.com. Selve quizen har jeg laget på Mac, og testet på iPad at alt virker. Her er tanken at vi gjennomfører dette som et race, og elevene må jobbe sammen 2-2. Dette for å lære nye elever litt om muligheter på iPad, og får å få til samarbeid første skoledag.

Jeg er klar for skolestart, iPad ligger til ladning. Jeg er spent, håper å få til et godt samspill med klasse 2S dette året!

Har nå sjekket at Socrative testen jeg har laget på Mac er klar til bruk på min iPad
imorgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar