Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med variasjon og aktivitet

lørdag 31. august 2013

Løsningsforslag på video til elever

I fjor høst startet jeg å lage løsningsforslag på film til elevene. Jeg har fremdeles ikke kjøpt noen app som kan filme iPaden på Mac. Løsningsforslagene lager jeg derfor i MacBook. Jeg bruker gratis programmet QuickTime Player til opptak av skjerm. Det fungerer, men ser at det er flere "kjøpelissenser" som har flere muligheter. Foreløpig duger QuickTime. I fjor høst, lagde jeg filmer på kontoret på skolen, på kjøkkenet, i det hele tatt steder med litt ro. Nå lager jeg flere løsningsforslag, men velger å sitte hjemme.  Nå har jeg tilrettelagt innspilling bedre, og det blir ikke så mange opptak. (Tidsbesparende!) Når jeg velger å bruke tid på film, er at det fordi jeg ikke klarer å "løpe raskt nok" rundt i klasserommet og hjelpe elever. Her kan elever i klassen få tips av video i timen, forstår de det forsatt ikke kan jeg hjelpe. Dette har medført større ro i timen. Og de som ikke har vært i timen har mulighet til å lære seg dette.

Vi bruker Fagbokforlagets bøker. Vi har digital arbeidsbok som vi benytter i regnearket Numbers. Jeg velger å vise hvordan jeg jobber i regnearket med de ulike oppgavene. Elevene ser min skjerm og hører min stemme.

Nå velger jeg å ha læreboka med selve oppgaven på iPaden, og jeg tar opptak fra MacBook. I tillegg velger jeg nå å ha løsningsforslag på min  iMac. Dette fungerte veldig fint. Tidligere har jeg bladd litt i papirer (bok og løsningsforlag). Det blir for distrasksjon på filmen. Ellers legger jeg opp til at en oppgave er en film som ikke bør redigeres.

I dag valgte jeg å gå via iMovie. Det er ekstra tidkrevende, men en kvalitetsforbedringsmulighet. Normalt pleier jeg å ta opptak i QuickTime Player og eksportere til film, og laste opp i vimeo.com.
Idag ble det litt redigering, og deretter er det svært enkelt å "dele" filmen med vimeo.com fra iMovie.

Vimeo.com bruker noe tid på å laste inn filmen. I ettermiddag var den inne, og jeg velger å legge denne sammen med annet tilleggsmateriell i det nye kurset jeg har laget til elevene i iTunes U. Her legger jeg ut link til løsningsforslag. Når elevene klikker på link, går den til vimeo.com, og de må taste inn et passord. (Ikke nødvendig, løsningsforslag kan ligge åpent. Foreløpig har jeg disse filmene lukket.)

Når jeg legger ut link-innlegget i iTunes U coursmanager er dette umiddelbart synlig på min og elevers iPad (dersom de har wifi). Til mandag skal vi jobbe med dette, lurt at elevene har med øreplugger!



iPad med bok, MacBook til opptak og iMac med løsningsforslag

Klar for å lage video med QuickTime player. Område som blir
synlig på opptak er merket på skjermen.

Her er oppgaven - med stor skrift, lett å følge når jeg lager film!

På iMacen har jeg løsningsforslag. Fort gjort å gjøre feil underveis!
For å slippe redigering, kaster jeg et blikk på løsningene for å
sjekke at jeg kommer frem til riktige svar!

Denne gangen overførte jeg film til iMovie fra QuickTime Player.
Ikke nødvendig, tar fort litt mer tid.

Enkelt å laste opp filmen i vimeo.com fra iMovie

Har kun gratis versjon av vimeo.com, og det tar litt tid (40-50 min) før
filmen er synlig. Nå har jeg lagt inn filmen via iTunes  coursemanager,
og dette innlegget blir umiddelbart synlig (ved wifi) for både
meg og elever. (Elever får beskjed på skjerm at denne er
Lagt ut)


2 kommentarer:

  1. Hei Borghild, morsomt at dette innlegget kom nå. I forrige uke spurte jeg "ekspertisen" på skolen om hjelp for å få dette til, og nå ser jeg hvordan du gjør det. Tror jeg skal få dette til. Kunne også tenke meg samme mulighet for elevene når de løser oppgaver. Vil gjerne ha deres refleksjoner med i besvarelsen. Tror de lærer mye av å fortelle hvordan de tenker. Har du prøvd denne type vurdering?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding! Dette med film/video er spennende. Jeg er bare i starten! Det med å få frem elevenes refleksjoner er spennende. Jeg håper på sikt å kunne bruke appene show me eller Explain everything for å få elevene til å svare på feks økonomi, om hvordan de har løst oppgaven.

      Jeg lagde en ca 30-35 løsningsforslag på video i fjor til vg1 og vg2 salg, service og sikkerhet. I år utvider jeg. Det resulterte i at jeg "fikk med" noen elever som er glad i youtube og høretelefoner til å gjøre økonomi, og de gjorde det bra! Dette motiverer meg! Elever lærer forskjellig, variasjon og ulike muligheter som video er spennende!

      Lykke til! Fortell meg gjerne om erfaring med at elever lager video med refleksjon. Absolutt spennende!

      Slett