Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

torsdag 2. mai 2013

Brainscape (flashcard) - test i klasserommet 2. mai 2013

I går fikk jeg tips via twitter om en APP som heter Brainscape, www.brainscape.com Dette er en APP for innlæring. Da jeg var inne på nettstedet igår tenkte jeg at denne er glimrende til språk. Dette er en form for flashcard. Jeg har tidligere testet ut APPene Go Task og Flashcard.

Hvorfor ble jeg nysgjerrig på denne APPn? Når elevene jobber med Brainscape må de gi seg selv en vurdering av hvor godt de kan spørsmålet fra 1 (rødt, kan ikke) til 5 (blått, perfekt). De kan gå flere runder og justere fargene fra rødt, oransje, gult, grønt til blått. Jeg underviser ikke i språk, men har blant annet faget sikkerhet. Jeg tittet på en del snutter på youtube for å finne ut litt mer om Brainscape enn det jeg fant på deres nettsted. Normalt er det gode snutter å finne her på bruk av APP. Det var det ikke denne gangen. Dette var den som forklarte best (funnet på youtube)


I dag skulle elevene jobbe med endel begreper innen sikkerhet og juss. Jeg lagde en Brainscape med 19 spørsmål i går. Jeg valgte da å jobbe fra Mac. Jeg opprettet en brukerkonto (valgte å ikke bruke facebookkonto). Deretter gikk jeg igang med å lage en spørrerunde om sikkerhet og begreper. Det var enkelt og brukervennlig å komme igang.

Det gikk greit å jobbe på Mac. Jeg lagret skjema, og lastet ned APP Brainscape og logget meg på min iPad. Her fant jeg min Sikkerhetoppgave og jeg kom raskt igang.

Det som jeg (heller ikke denne gangen) viste var hvordan jeg skulle dele dette med elevene. Det fant jeg ikke på youtube.  Igjen er det et "del med" tegn øverst i høyre hjørne, der kunne jeg velge å dele privat via epost, eller legge det åpent. Når jeg delte privat, var det ingen i klassen som fikk dette opp. Når de trykte på linken de fikk på mail kom de bare til påloggingsinfo. Jeg valgte da å legge denne åpen, da kom elevene inn. De måtte imidlertid laste den ned til sin iPad. (I ettertid tror jeg vi var for raske til å si at det "ikke gikk" med privat invitasjon, tror det var at vi ikke skjønte det skulle lastes ned.)

Elevene ble forklart fremgangsmåten på hvordan jobbe med Brainscape. De kom raskt igang.

Her er et spørsmål, vedkommende har ikke peiling og har svart rødt.

Her jobber eleven i eget tempo med innlæring

Ikke ergonomisk riktig sittestilling, men jenta jobber!

Her er eleven over på gult, innlæring pågår!

Ikke helt ukjent, oransje kanskje?
Når elevene jobbet med denne hadde jeg kun iPad i klasserommet. Jeg kunne ikke da se om de var på eller hva de jobbet med via min iPad. Når elevene jobbet her, gikk jeg rundt. Elevene jobbet i sitt tempo, og det var få som var raskt på blå ("perfekt"). Dette fungerte til innlæring, og er en artig variasjon for å pugge/lære begreper. Senere idag tok jeg fram Mac og logget meg på Brainscape. Da kunne jeg plutselig gå inn på elevene å se hvor mye "blått" hver enkelt elev hadde. Det var fra 36% og opp til 100%. Her har jeg tatt med et utsnitt (fjernet navn). Dette var interessant!


I tillegg har jeg lest/sett på film at elevene kan lage flashcard og jeg kan (på en eller annen måte) få tilgang til det de lager. Dette har jeg ikke funnet ut av idag, kanskje det er en betalingsversjon?  

Jeg må prøve dette snart igjen - fin måte å repetere frem til programfageksamen! Neste gang skal jeg ha med både iPad og Mac, slik at jeg kan se hvem som jobber og hva de har fått med seg. Ja, for det er en "neste gang".  Dette er "flashcard APPn" jeg vil bruke videre!

Skryt til elevene på vg2 salg, service og sikkerhet på Gjennestad vgs. De er imøtekommende og klar for å prøve nye APPr. De jobbet godt, og lærte adskillig mer enn om de hadde fått samme tid til å lese for seg selv.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar