Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med variasjon og aktivitet

tirsdag 16. april 2013

iPad til oppgaveløsning


Det er rett før jeg skal på tur med vg1 service og samferdsel, og vg2 salg, service og sikkerhet. Denne våren går turen til Barcelona og omegn. Jeg opplever store forskjeller på elever med å ha oversikt over valuta, kart, avstand, metro mm. For å forberede elevene lagde jeg derfor en rekke spørsmål om Barcelona, Tarragona og Port Aventura som vi skal besøke neste uke. 

De mottok oppgaven på mail. PDFen åpnet de i iBooks. Deretter lagde de svar i Pages. 

Her er det spørsmål om hva 900 norske kroner blir i euro. Elever må inn på ulike sider, for eksempel Barcelona zoo å finne pris, eventuelt om det er noe grupperabatt. De skulle regne ut avstand fra flyplass til der vi skal bo i Salou. Vi har jobbet med kåring av klassens "Spania guide" i både vg1 og vg2. I begge klassene har de jobbet godt med oppgavene. 

Verktøyet iPad er glimrende til raskt å søke på nett, enkelte ganger tok elevene bilder av skjermen og limte i oppgavebesvarelsen, atter andre limte de inn linker. De jobbet effektivt. Enkelte ganger ble de litt utålmodig, da det tilsynelatende bare stod informasjon på spansk språk. Litt leting medførte at de fant engelske sider. De hopper lett ut og inn av sider, og de lærte mye om Spania. Vi fikk mange fine diskusjoner når oppgavene ble gjennomgått og "Spania guide" kåret!

Denne gang var det ikke bruk av noen spesielle apper, og oppgaven kunne like gjerne vært gitt på PC. Det som jeg liker er å se hvor effektivt de jobber på iPaden. Vg1 klassen som jeg hadde idag har PC tilgjengelig i klasserommet. Ingen spurte om å få bruke PC.

Elevene er etter idag noe mer forberedt på neste ukes Spania tur! Pronto Espana!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar