Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

torsdag 18. april 2013

Frihet med AppleTV i klasserommet

I år har vi tatt i bruk Apple TV i klasserommet, og det gir en helt ny frihet i undervisningen. Aller først, hva er Apple TV? Apple forklarer det slik http://www.apple.com/no/appletv/what-is/ I utgangspunktet en liten boks som primært er laget for å formidle film, iTunes, musikk, bilder og underholdning. Det interessante for oss i klasserommet er det at vi kan koble opp iPad, iPhone, iPod og de nyeste macbookene trådløst på storskjerm via AirPlay.
En liten boks jeg har blitt glad i!

Farvel til ledning til prosjektor/smartboard

Slik ser det ut når jeg kobler meg på Apple TV via AirPlay med min iPad

Utgangspunkt for å koble opp denne boksen som koster kr 799 er trådløst nettverk og strømtilgang. På vår videregående skole har vi Promethean interaktive tavler i noen klasserom, i andre har vi prosjektor. Klasserommene jeg bruker har Promethean tavle. Apple TV er koblet opp til disse tavlene.

Når jeg nå underviser er det viktig at jeg har samme nettverk som Apple TV (hos oss "skole"). Når jeg velger Airplay på min iPad kan jeg velge klasserom. Vi har valgt å koble oss opp med en kode på Airplay. Tidligere kunne vi koble oss fritt på, og søkte vi opp klasserommet, kunne elevene "overta" storskjerm. Det medførte (selvfølgelig) at det en gang ble "forplantningslære" i min økonomitime. Det er det nå slutt på. Elever kommer ikke på storskjerm før jeg eventuelt logger meg ut. 

Det første året med iPad hadde vi en liten kabel som vi koblet oss opp med. Det resulterte i at vi hadde liten beveglighet, ledningen kunne lett falle ut om vi holdt iPaden i hendene.

Den store endringen i klasserommet er at jeg som lærer nå har en behagelig frihet til å gå rundt i klasserommet mens jeg er på storskjerm. Jeg kan velge å sitte/stå bak i klasserommet. Dersom elevene har løsninger som kan være smart å dele med medelever er det få tastetrykk før de deler på storskjerm. Elevene kan lett komme på storskjerm når jeg ønsker det. Apple TV gir en helt annen klasseledelse, og bruk av iPad i timen har medført større bruk av klasserommet. Jeg er tettere på elevene. (Ikke sikkert alle elevene er like glad for det !)

Elevene er også friere når de skal presentere. De er også mer bevegelige med iPad i hendene!

Apple TV er enkel i bruk. Det er lett å dele bilder og sider og APPr på storskjerm. Siden vi har Promethean tavle er Apple TV også koblet til lyd. Vi har god kvalitet på bilde og lyd! 

Dette er rett og slett stas! Jeg har blitt veldig glad i denne lille svarte boksen som heter Apple TV som har gitt meg frihet i klasserommet.

3 kommentarer:

  1. Interessant, hvordan er det hvis man ikke har en Promethean tavle?

    SvarSlett
  2. AppleTV har en standard HDMI-utgang som man kan koble alskens adaptere til, så den skal fungere fint mot både TV'er og prosjektører. :)

    SvarSlett
  3. Det er HDMI-utgang som er avgjørende. Vi har noen eldre prosjektorer som ikke går til Apple TV. Er Apple TV koblet opp mot prosjektor trengs det høytalere i tillegg for å få lyd. Etter positiv Apple TV bruk på jobb har jeg skaffet meg dette hjemme også. På hjemmebane har jeg koblet Apple TV opp mot TV. Kan se bilder, filmer og eventuelt skolearbeid fra iPad og iPhone via AirPlay. Stas!

    SvarSlett