Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

onsdag 13. februar 2013

Igang med Nearpod

 
Nearpod er en gratis APP - jeg som lærer har egen pålogging

Her er min første Nearpod økt med tema Merverdiavgift
Her ble det quiz og bilder og muligheter for skrive svar
Her får vi oversikt på de ulikes svar - på storskjerm i klasserommet
Idag kom jeg endelig igang med en APP jeg har ønsket å bli kjent med siden iPadseminaret på Gjennestad vgs ifjor høst. Under seminaret på Gjennestad var det oppdatering av IOS og jeg kom ikke igang med å bruke denne APPn da. Tiden går fort. På Apple Education Leadership for 14 dager siden i London var Nearpod igjen demonstrert - og jeg erfarte studentsiden. I går var to kollegaer på Apple Education treff i Oslo, og kom igjen med inspirasjon rundt APPn  Nearpod. Jeg har forutsetninger som skal til for å bruke APPn.
- Jeg har iPad til bruk i klasserommet
- Jeg har datamaskin (Mac) til produksjon
- Elevene har iPad

Nearpod er en APP som har en lærer og en student del. Det er en "alt i ett løsning for synkron bruk". Det vil si at jeg som lærer styrer hva elevene ser på iPaden.

I 1. og 2. time idag hadde jeg tid til utforsk, og jeg ønsket å lage en liten test i tema merverdiavgift i Nearpod. Jeg søkte på Youtube for å finne gode snutter om Nearpod. Her er en av filmsnuttene jeg så på: http://www.youtube.com/watch?v=oOhwDAC-aok

Jeg gikk inn på www.nearpod.com. Her laget jeg ny bruker. Jeg bruker gratisversjon. Jeg kan starte med å lage en presentasjon. Denne gang valgte jeg å lage presentasjon fra bunn. Disse må startes med bilde (fikk jeg vite etter feilmelding rundt publisering).

Jeg velger å legge inn bilder, lage noen Q&A og jeg bruker mulighetene til at elevene skal skrive.

Det gikk utrolig kjapt å lage en liten test. Deretter publiserte jeg denne testen i Nearpod. Første gang fikk jeg feil fordi jeg ikke hadde bilde først, neste gang gikk publisering greit.

Deretter fjernet jeg meg fra Mac og gikk inn på iPaden. Her måtte jeg laste ned APPn Nearpod for iPad. Deretter logget jeg meg på som lærer. Der kom jeg inn på "My library" og jeg kunne se min presentasjon merverdiavgift. Spennende.

Jeg hadde undervisning i 3. og 4. time idag om tema merverdiavgift. Denne testen ønsket jeg å avslutte 4. time med for å måle hva elevene hadde fått med seg disse to timene. Når jeg gikk til timen hadde vi undervisning og øvingsoppgaver om merverdiavgift. Jeg fikk ikke testet mer om hvordan elevene skulle knyttes til min Nearpod. Elevene var overbærende med meg. Når det var 20 minutter igjen av timen, spurte jeg om hjelp til å teste en ny APP. Elevene lastet ned APPn og de fikk samtidig en mailinvitasjon av meg, sendt fra Nearpod. Elevene kom rett inn i min presentasjon, måtte skrive seg på med navn. Deretter styrte jeg hva elevene så på sine skjermer, samtidig som alle så hva jeg hadde på min skjerm via storskjerm. Dette fungerte veldig bra! Elevene var helt med på å forklare både utregning av mva  (denne gangen også med smilefjes og sol) og skyldig merverdiavgift. Alle ser hva alle svarer.

Dette ble en god avslutning på 4. time, og det fungerte! Jeg fikk tilbakemelding fra alle elvene. Denne gangen hadde jeg flere Q&A, skulle gjerne hatt en samlet oversikt over svar (om mulig). Det får komme etterhvert! Dette er en god måte å variere og aktivere alle elevene på.

Jeg er helt ny med Nearpod. Dette er et spennende verktøy jeg vil bli bedre kjent med!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar