Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med variasjon og aktivitet

torsdag 22. november 2012

Samskrivingsdokument - google disk

Google disk på iPad
I gamle dager, det vil si før vi begynte med iPad, benyttet jeg google docs. Det var mange fordeler. En av de største fordelene var samskrivingsdokument. Når vi startet opp med iPad ble google docs liggende i dvale. Jeg hadde mer enn nok fokus på å bli kjent med iPad. (Jeg hadde aldri prøvd en iPad før jeg fikk rett før sommeren 2011.)  Fokus i starten med iPad var å lære Pages, Numbers, Keynote og iMovie. Programmer som "hører" med til iPad.

Google docs har nå blitt google disk. Jeg har oppfrisket mitt bekjentskap med google disk da jeg savnet samskrivingsdokument i timen. Nå har google disk fått en egen APP til iPad og er svært enkel og grei i bruk.

Hva bruker jeg samskrivingsdokument til? Her er noen eksempler fra timene:


  1. Vi har metoden Ungdomsbedrift. Når elevene skal jobbe i flere timer lager vi et dokument hvor samtlige elever går inn i starten av økten og skriver om sine arbeidsoppgaver. 15 min før siste times slutt går elevene inn og skriver hva de faktisk har gjort. Vi er to lærere som samarbeider. Her kan vi lett se hva som gjøres, alt på et dokument.
  2. Istedenfor å sende en liste rundt i klassen, lager jeg et felles dokuement hvor alle skriver på informasjon på utsiden av sitt navn. (Viktig at det er lagt opp i forkant hvor elevene skal inn å skrive, er det et helt åpent dokument har jeg opplevd det blir kaos.)
  3. Elevene har nå vært i praksis. Vi lagde et dokument med tabell i forkant av praksis. Alle elevene la selv inn arbeidssted, kontaktperson og telefonnummer. 
  4. Vi skal til Latvia neste uke. Vi skal blant annet ha noe underholdning, leker og informasjon der. Vi delte et dokument hvor de ulike gruppene gikk inn og skrev om sine bidrag, og hvem på gruppa som hadde ansvar.
Mulighetene med samskrivingsdokument er mange. For min del er google disk et godt verktøy i hverdagen! Nevnte jeg at dette også er et godt verktøy i forhold til å jobbe sammen med kollegaer?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar