Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

tirsdag 27. september 2011

iPad på vg2 salg, service og sikkerhet, Gjennestad vgs

Vi benytter iPad i undervisningen. Det vil si at alle elever har hver sin iPad 2, og disse benyttes aktivt i undervisning. Vi har valgt å benytte apples programmer: pages, numbers og keynote. I tillegg bruker vi iMovie (filmredigering). Foreløpig har vi kun lærebøker i programfag (fra Fagbokforlaget) i pdf format. Disse bøkene har vi i appen iBooks. Alle elevene på skolen har fått en mailadresse på @gjennestadelev.no. Vi benytter mail mye etter overgang til iPad. Oppgaver og beskjeder sendes på mail - og elevene følger dette opp!

Ved skolestart hadde hver klasse en 3 timers økt hvor det ble fortalt om forventninger om iPad bruk i undervisning, og utdeling. I tillegg fikk alle elever gavekort på kr 250 til skoleapper. Vi lastet ned apper i fellesskap, og la også inn mailopplysninger i fellesskap. Før iPadene ble levert ut var det satt på skjermbeskyttelse på eleviPadene.

Vi lærere har i forkant av dette (på planleggingsdager) hatt workshops med kollegaer som har satt seg inn i de ulike programmene. Vi var forberedt på å lære opp elevene, slik ble det ikke. Elevene tok dette lettere enn oss litt eldre.

Den første "gleden" med iPad var at elevene er mer på. Når vi diskuterer ting i timen, og elevene spør litt utenom skjema (noe jeg ikke kan svar på) går det få sekunder før en eller annen har googlet opp svaret på iPaden. Det er til nå ingen (!) som har glemt iPaden når de skal på skolen. Både sterke og svake elever ser ut til å like dette verktøyet svært godt. Det meste av jobbing som kunne være "kjedelig" på PC er mer lystbetont på iPaden.

Når jeg underviser nå, prøver jeg å lage de fleste opplegg i keynote. Vi benytter dropbox til lagring fra PC/mac til iPad, når det gjelder lagring fra pages, keynote og numbers sender vi mail til oss selv for å ha backup. Vi venter i spenning på iCloud som vi håper vil bedre dette med backup fra iPaden.


2 kommentarer:

  1. Hei
    Jeg lurer litt på hvordan dere opplever dataflyten (alt går via mail sier du) nå når dere bruker iPad? Beskjeder, informasjon, lærestoff, oppgaver, samarbeid..
    Har dere kuttet Fronter eller er det en kombinasjon?

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg brukte mail i liten grad til å kommunisere med elever før iPad. Plattformen vi benytter, fronter, bruker vi fortsatt. Jeg har alle tilbakemeldinger til enkeltelever på prøver, presentasjoner, innleveringer mm i fronter. Elevene må foreløpig via en PC for å levere innlevering. Tungvint pr idag. Prøveverktøyet til fronter virker på iPad - så denne bruker jeg mer nå etter overgang til iPad. Ikke bare til prøver, men også oppgaver.

    Når det gjelder mail, sender jeg gjerne oppgaver vi skal gjøre på mail, enten timen før eller kvelden før. Da tar det svært kort tid for elevene å starte opp med oppgaven. Dette går raskt. Vi benytter fortsatt fronter til tilbakemelding. Vi har i liten grad benyttet mail før iPad, og nå sender både vi lærere og elever en mail istede for sms.

    SvarSlett