Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

tirsdag 27. september 2011

iPad i skolehverdagen

Tirsdag 20. september ble jeg utfordret på å holde et innlegg for kollegaene om bruk av iPad i skolehverdagen. (Slike utfordringer går på rundgang.) Jeg valgte da å ta utgangspunkt i enkle funksjoner som vg2 salg, service og sikkerhet benyttet i forberedelse til sin Oslotur til Matstreif 2011 som ble arrangert av Innovasjon Norge:
  • Elevene får nå oppgaver på mail i pages. (Attpåtil sendes oppgaver i farger, tidlig var det mye papir i svart/hvitt). Viktig at oppgavene åpnes i programmene de er laget i. (Når du åpner vedlegg på mail, trykk på på "pil" øverst til høyre på iPad skjermen, åpne i pages.) Dette er med på å redusere på ark som "flyter" i klasserommet og det sparer penger!
  • Legg inn aktuelle linker i oppgavearket og gå direkte på internett fra oppgaven. Når du er innom flere nettsteder - lurt å benytte symbol med flere nettsider øverst på iPad, da manøvrer du raskt mellom åpne nettsteder
  • Bilde av skjerm er et greit hjelpemiddel. Da klassen skulle på tur til Oslo (Matstreif 2011) jobbet vi med å besøke de bedrifter som skulle ha utstilling på denne matfestivalen på internett før avreise. Elevene tok bilde av skjermbilde og det la seg inn på kamerarullen på iPaden. Når vi kom til Oslo kunne de ta frem bilder av nettsted for enkelte stand - og se hvordan profil på stand samsvarer med profil på nettsted (tiltross for at de ikke hadde internett i Oslo).
  • Enkelte elver valgte å legge bildene inn i keynote, og oppdaget da at bilder de tar av iPadskjermen ble liggende feil vei. Dette er det mulig å rette opp med å benytte to fingre på bilde og rotere
  • Vi valgte å benytte appen FIT IT free som er bilderedigeringsprogram. Her kunne vi rotere bildene og eventuelt endre størrelsen på bildene
  • De som benyttet keynote benyttet også presentørnotatene i keynote, et hjelpemiddel jeg blir mer og mer glad i!
På læremøte valgte jeg å la lærere prøve på dette opplegget elevene hadde før avreise til Oslo.

2 kommentarer:

  1. Gøy å se at du logger hvordan du gjør det. Har du merket hvor nært beslektet begrepet logg er med begrepet blogg? Det er svært nyttig for sin egen del å blogge, - også er det litt ensomt i blant. Noen ganger går det ukevis uten en eneste toveis kommunikasjon.

    Du er på helt riktige sporet. Husk at det er aller mest nyttig for deg selv, elever og kolleger. Også er det en bonus når "verden der ute" også gir et livstegn i ny og ne.

    SvarSlett
  2. Jeg tenker at det er noe av ambisjonene mine med bloggen er å bli mer bevisst på at vi har et nytt verktøy. Det gjør jeg ved å skrive om mine små små steg med å bruke iPad i timen. Det meste er nytt for meg, og det blir nok en logg - blogg for meg!!

    SvarSlett